Interview in “Bakkers in Bedrijf”
Fleur Vesseur van Bakkerij Van Iersel
‘De verkoop via de webshop steeg met 75 procent’
Bakkerij van Iersel uit Tilburg maakt al sinds 2010 gebruik van het pakket Compad Bakkerij. Fleur Vesseur ontdekte het afgelopen jaar meer mogelijkheden. ‘We hebben een nieuwe webshop en automatiseerden de facturering. Dat scheelt veel tijd.’
Op een bedrijventerrein in Tilburg bakt Bakkerij van Iersel brood en banket voor veertien winkels in Tilburg en omgeving. “Daarnaast leveren we aan omliggende bedrijven, supermarkten, horeca, kinderdagverblijven en bejaardenhuizen”, vertelt Fleur Vesseur, die eerst in de winkel werkte. Sinds ze klaar is met haar studie werkt ze op kantoor. Haar missie? Processen beter laten verlopen. “In de hectiek van alledag was dat een ondergeschoven kindje. Als iets werkt, blijf je het op die manier doen, maar dat betekent eigenlijk stilstand.”
Sinds 2010 maakt Bakkerij van Iersel gebruik van het pakket Compad Bakkerij. In dit programma verzamelt de bakkerij dagelijks alle bestellingen die binnenkomen via de kassa, het zakelijk bestelportaal en de webshop. Automatisch wordt de planning uitgedraaid, zodat de bakkers precies weten hoeveel producten ze moeten maken. Daarnaast geeft de software aan of de producten gesneden, verpakt of bezorgd moeten worden. “De eerste paar jaar maakten we te weinig gebruik van de mogelijkheden. Maar je moet meegroeien als bedrijf, klanten verwachten tegenwoordig meer service. Compad komt iedere keer weer met iets vernieuwends en weet ons te ontzorgen.” Zo is er een koppeling gemaakt met het kassasysteem Unitouch. Alle bestellingen via de kassa komen dankzij deze koppeling binnen in Compad Bakkerij.
Nieuwe webshop
“Ook hebben we het afgelopen jaar onze webshop helemaal opnieuw ingericht. Alle producten hebben we opnieuw toegevoegd, met nieuwe foto’s en specificaties.” Compad Reclamestudio heeft de webshop helemaal op maat gemaakt, in de huisstijl. Geplaatste bestellingen komen direct binnen in Compad Bakkerij en komen dus op de baklijsten. Dit scheelt veel handwerk. Waar klanten eerst vóór 14:00 uur moesten bestellen om het de volgende dag te kunnen afhalen, is die tijd verruimd tot 17:00 uur. De bon wordt automatisch gemaakt, de orderadministratie heeft er geen omkijken meer naar.
De nieuwe webshop ging voor de feestdagen live. “Dat was spannend”, vertelt Fleur. “We hebben proefgedraaid en testbestellingen gedaan. De conclusie? Deze nieuwe manier van werken levert tijdwinst op, want eerst ging een bestelling langs vier personen en dat hoeft nu niet meer. De klant betaalt direct. Dat is overzichtelijk en scheelt een handeling in de winkel. Dankzij de service van Compad is het gelukt om eind november live te gaan. Tijdens de drukke feestdagen verliep alles vlekkeloos.” En wat ook mooi is: het aantal webshopbestellingen nam met 75 procent toe.
Zakelijke afnemers kunnen hun bestellingen plaatsen in OrderNow. Elke klant heeft een eigen onlinebestelportaal, met daarin een lijst met meest bestelde producten. Via de zoekfunctie kunnen ze makkelijk andere producten toevoegen. Ook deze bestelmodule is gebruiksvriendelijk. “Iedereen kan het.”
Goede adviezen
Compad is thuis in de bakkerijwereld. Fleur: “Ze hebben veel kennis en geven goede adviezen. Doordat we al jaren samenwerken, hebben ze ons bedrijf goed leren kennen. Overal leveren ze een handleiding bij. Dat is superhandig. En op de dag dat een nieuwe koppeling wordt ingeregeld, neemt Compad telefonisch contact met ons op om via onze computers direct alles te installeren. Lukt er een keer iets niet, dan kun je altijd bellen. Indien nodig, nemen ze je computer over om te laten zien hoe het moet. Ze staan altijd klaar om te helpen.”
Sinds kort verloopt ook de facturering via Compad. “Er is een koppeling gemaakt met ons boekhoudprogramma Imuis. Waar mijn collega eerst de hele woensdagochtend bezig was met het verwerken van facturen, kan dat nu in 10 minuten. Heel fijn, want nu kan ze zich bezighouden met andere zaken.” Ook worden er minder fouten gemaakt. Fleur vertelt dat het wel eens misging bij het afhalen van de fototaarten. “Soms kreeg een klant de verkeerde taart mee naar huis. Nu staat de foto op de bon, zodat het niet meer misgaat.”
Wat is de volgende stap? Fleur denkt na over Order Lemon: een systeem waarmee klanten via Whatsapp kunnen bestellen. “Maar dat staat nog in de kinderschoenen. Eerst maar eens wennen aan al het nieuws. Misschien gaan we hier na de zomer mee aan de slag.”
Meer over Compad
Compad heeft verstand van bakkerijen en bakkerijprocessen. Compad bestaat al bijna 30 jaar en is de afgelopen jaren sterk gegroeid, waardoor er ruimte is voor nieuwe producten en innovatie. Denk aan slimme etiketteringssoftware waarmee je voldoet aan de wettelijke vereisten. De etiketten zijn naast de productspecificaties en allergeneninformatie voorzien van extra informatie zoals bewaaradvies, bereidingswijze en barcode. Ook biedt Compad een Bakkerij Monitor, een benchmarktool die een uitgebreide rapportage geeft van de omzet en klantenaantallen. Deze monitor maakt inzichtelijk hoe je de omzet kunt verhogen.
Interview in “Bakkers in Bedrijf” Fleur Vesseur van Bakkerij Van Iersel
‘De verkoop via de webshop steeg met 75 procent’
Bakkerij van Iersel uit Tilburg maakt al sinds 2010 gebruik van het pakket Compad Bakkerij. Fleur Vesseur ontdekte het afgelopen jaar meer mogelijkheden. ‘We hebben een nieuwe webshop en automatiseerden de facturering. Dat scheelt veel tijd.’
Op een bedrijventerrein in Tilburg bakt Bakkerij van Iersel brood en banket voor veertien winkels in Tilburg en omgeving. “Daarnaast leveren we aan omliggende bedrijven, supermarkten, horeca, kinderdagverblijven en bejaardenhuizen”, vertelt Fleur Vesseur, die eerst in de winkel werkte. Sinds ze klaar is met haar studie werkt ze op kantoor. Haar missie? Processen beter laten verlopen. “In de hectiek van alledag was dat een ondergeschoven kindje. Als iets werkt, blijf je het op die manier doen, maar dat betekent eigenlijk stilstand.”
Sinds 2010 maakt Bakkerij van Iersel gebruik van het pakket Compad Bakkerij. In dit programma verzamelt de bakkerij dagelijks alle bestellingen die binnenkomen via de kassa, het zakelijk bestelportaal en de webshop. Automatisch wordt de planning uitgedraaid, zodat de bakkers precies weten hoeveel producten ze moeten maken. Daarnaast geeft de software aan of de producten gesneden, verpakt of bezorgd moeten worden. “De eerste paar jaar maakten we te weinig gebruik van de mogelijkheden. Maar je moet meegroeien als bedrijf, klanten verwachten tegenwoordig meer service. Compad komt iedere keer weer met iets vernieuwends en weet ons te ontzorgen.” Zo is er een koppeling gemaakt met het kassasysteem Unitouch. Alle bestellingen via de kassa komen dankzij deze koppeling binnen in Compad Bakkerij.
Nieuwe webshop
“Ook hebben we het afgelopen jaar onze webshop helemaal opnieuw ingericht. Alle producten hebben we opnieuw toegevoegd, met nieuwe foto’s en specificaties.” Compad Reclamestudio heeft de webshop helemaal op maat gemaakt, in de huisstijl. Geplaatste bestellingen komen direct binnen in Compad Bakkerij en komen dus op de baklijsten. Dit scheelt veel handwerk. Waar klanten eerst vóór 14:00 uur moesten bestellen om het de volgende dag te kunnen afhalen, is die tijd verruimd tot 17:00 uur. De bon wordt automatisch gemaakt, de orderadministratie heeft er geen omkijken meer naar.
De nieuwe webshop ging voor de feestdagen live. “Dat was spannend”, vertelt Fleur. “We hebben proefgedraaid en testbestellingen gedaan. De conclusie? Deze nieuwe manier van werken levert tijdwinst op, want eerst ging een bestelling langs vier personen en dat hoeft nu niet meer. De klant betaalt direct. Dat is overzichtelijk en scheelt een handeling in de winkel. Dankzij de service van Compad is het gelukt om eind november live te gaan. Tijdens de drukke feestdagen verliep alles vlekkeloos.” En wat ook mooi is: het aantal webshopbestellingen nam met 75 procent toe.
Zakelijke afnemers kunnen hun bestellingen plaatsen in OrderNow. Elke klant heeft een eigen onlinebestelportaal, met daarin een lijst met meest bestelde producten. Via de zoekfunctie kunnen ze makkelijk andere producten toevoegen. Ook deze bestelmodule is gebruiksvriendelijk. “Iedereen kan het.”
Goede adviezen
Compad is thuis in de bakkerijwereld. Fleur: “Ze hebben veel kennis en geven goede adviezen. Doordat we al jaren samenwerken, hebben ze ons bedrijf goed leren kennen. Overal leveren ze een handleiding bij. Dat is superhandig. En op de dag dat een nieuwe koppeling wordt ingeregeld, neemt Compad telefonisch contact met ons op om via onze computers direct alles te installeren. Lukt er een keer iets niet, dan kun je altijd bellen. Indien nodig, nemen ze je computer over om te laten zien hoe het moet. Ze staan altijd klaar om te helpen.”
Sinds kort verloopt ook de facturering via Compad. “Er is een koppeling gemaakt met ons boekhoudprogramma Imuis. Waar mijn collega eerst de hele woensdagochtend bezig was met het verwerken van facturen, kan dat nu in 10 minuten. Heel fijn, want nu kan ze zich bezighouden met andere zaken.” Ook worden er minder fouten gemaakt. Fleur vertelt dat het wel eens misging bij het afhalen van de fototaarten. “Soms kreeg een klant de verkeerde taart mee naar huis. Nu staat de foto op de bon, zodat het niet meer misgaat.”
Wat is de volgende stap? Fleur denkt na over Order Lemon: een systeem waarmee klanten via Whatsapp kunnen bestellen. “Maar dat staat nog in de kinderschoenen. Eerst maar eens wennen aan al het nieuws. Misschien gaan we hier na de zomer mee aan de slag.”
Meer over Compad
Compad heeft verstand van bakkerijen en bakkerijprocessen. Compad bestaat al bijna 30 jaar en is de afgelopen jaren sterk gegroeid, waardoor er ruimte is voor nieuwe producten en innovatie. Denk aan slimme etiketteringssoftware waarmee je voldoet aan de wettelijke vereisten. De etiketten zijn naast de productspecificaties en allergeneninformatie voorzien van extra informatie zoals bewaaradvies, bereidingswijze en barcode. Ook biedt Compad een Bakkerij Monitor, een benchmarktool die een uitgebreide rapportage geeft van de omzet en klantenaantallen. Deze monitor maakt inzichtelijk hoe je de omzet kunt verhogen.