Goede communicatie over “bestelknop” vereist
De Hoge Raad heeft op vrijdag 4 oktober geoordeeld dat bestelknoppen van webwinkels met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet duidelijk genoeg aangeven dat de consument verplicht is te betalen. Deze uitspraak van de hoogste rechter kan leiden tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van koopovereenkomsten.
De Hoge Raad heeft zich over twee zaken gebogen, nadat Rechtbank Rotterdam prejudiciële vragen had gesteld hierover. In één zaak had een consument bij bol.com besteld via de knop ‘bestelling plaatsen’ met de intentie achteraf te betalen. De betaling bleef echter uit, waardoor bol een zaak begon tegen de klant.
De hoogste rechter verwijst in zijn oordeel onder meer naar een uitleg van het Hof van Justitie van de Europese Unie over de zogeheten bestelknopbepaling. “De tekst op de knop moet ondubbelzinnig zijn en noodzakelijkerwijs een verband oproepen met het ontstaan van een betalingsverplichting”, aldus de Hoge Raad, die oordeelt dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ niet aan deze eisen voldoet.
Uit het oordeel van de Hoge Raad volgt dat de rechter de koopovereenkomst in zijn geheel kan vernietigen. De consument moet dan de gekochte artikelen teruggeven en krijgt het betaalde bedrag terug. Voor verstekzaken, waarbij de consument niet verschijnt, stelt de Hoge Raad een korting van een derde op het te betalen bedrag voor.
Een oplossing is om de bestelknop “Bestellen” of “Bestelling plaatsen” te vervangen door “Bestellen met betalingsverplichting” of boven de Bestelknop “Bestellen” de volgende tekst te plaatsen “Door op de onderstaande bestelknop te klikken, gaat u akkoord met onze leveringsvoorwaarden en plaats u een bestelling met betalingsverplichting” . Maakt u gebruik van een zogenaamde optie waarbij de klant moet instemmen met de algemene voorwaarden, ook dan raden wij aan om de tekst vervangen “Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en plaats hierbij een bestelling met betalingsverplichting”
Goede communicatie over “bestelknop” vereist
De Hoge Raad heeft op vrijdag 4 oktober geoordeeld dat bestelknoppen van webwinkels met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet duidelijk genoeg aangeven dat de consument verplicht is te betalen. Deze uitspraak van de hoogste rechter kan leiden tot gehele of gedeeltelijke vernietiging van koopovereenkomsten.
De Hoge Raad heeft zich over twee zaken gebogen, nadat Rechtbank Rotterdam prejudiciële vragen had gesteld hierover. In één zaak had een consument bij bol.com besteld via de knop ‘bestelling plaatsen’ met de intentie achteraf te betalen. De betaling bleef echter uit, waardoor bol een zaak begon tegen de klant.
De hoogste rechter verwijst in zijn oordeel onder meer naar een uitleg van het Hof van Justitie van de Europese Unie over de zogeheten bestelknopbepaling. “De tekst op de knop moet ondubbelzinnig zijn en noodzakelijkerwijs een verband oproepen met het ontstaan van een betalingsverplichting”, aldus de Hoge Raad, die oordeelt dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ niet aan deze eisen voldoet.
Uit het oordeel van de Hoge Raad volgt dat de rechter de koopovereenkomst in zijn geheel kan vernietigen. De consument moet dan de gekochte artikelen teruggeven en krijgt het betaalde bedrag terug. Voor verstekzaken, waarbij de consument niet verschijnt, stelt de Hoge Raad een korting van een derde op het te betalen bedrag voor.
Een oplossing is om de bestelknop “Bestellen” of “Bestelling plaatsen” te vervangen door “Bestellen met betalingsverplichting” of boven de Bestelknop “Bestellen” de volgende tekst te plaatsen “Door op de onderstaande bestelknop te klikken, gaat u akkoord met onze leveringsvoorwaarden en plaats u een bestelling met betalingsverplichting” . Maakt u gebruik van een zogenaamde optie waarbij de klant moet instemmen met de algemene voorwaarden, ook dan raden wij aan om de tekst vervangen “Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en plaats hierbij een bestelling met betalingsverplichting”