Piroschka Voncken: “Bestedingspatroon webshop ligt hoger dan in de winkel”

HHet is altijd fijn om te lezen dat onze klanten te vrede zijn en goede resultaten behalen. Mooi artikel in ‘Bakkerswereld’ van augustus 2022 van Piroschka Voncken van Bakkerij Voncken over hun webshop, gerealiseerd door Compad Reclamestudio:

De website en webshop zijn voor Bakkerij Voncken ontzettend belangrijk. Het online bestellen heeft volgens Piroschka Voncken diverse voordelen. ‘We hebben een beter zicht op de voorraad die we moeten produceren en klanten kunnen in de winkel sneller worden geholpen. Bovendien ligt het bestedingspatroon hoger dan in de winkel.’

Tijdens corona werd het Piroschka Voncken duidelijk hoe ontzettend veel waarde de webshop heeft. ‘Het bezorgen was toen echt een uitkomst’, blikt ze terug. ‘Als klanten corona hadden, dan gaven ze dat netjes bij hun bestelling aan in het opmerkingenveld. Zodoende kon de chauffeur hier rekening mee houden. Hij belde aan en zette de krat voor de deur, deed een stap achteruit en de klanten konden hun bestelling er zelf uitpakken. Dat werkte uitstekend.’

Ook in de winkel zorgde de webshop voor verlichting. ‘De winkelmeisjes hadden het zo ontzettend druk. Mensen waren blij dat de speciaalzaken open mochten blijven en kwamen massaal bij ons langs. Door de bestellingen in de webshop konden onze verkoopsters wat worden ontlast en konden ze klanten snel hun bestelling meegeven.’ Er waren ook mensen die de webshop bekeken om vervolgens in de winkel te bestellen. ‘Ook dat werkte heel positief. Ze wisten precies wat ze wilden hebben. Terwijl we nu vaak merken dat klanten pas op het moment dat ze aan de beurt zijn nadenken over wat ze willen kopen.’

Hoger bestedingsbedrag

Een ander voordeel van online bestellen is dat klanten alle tijd hebben. ‘Ze kunnen vanuit hun luie stoel ons hele assortiment bekijken. Ze zien allerlei lekkere dingen voorbijkomen, die ze vervolgens in hun winkelmandje leggen. Daardoor liggen de aankoopbedragen hoger dan in de winkel.’

Klanten die de bestelling in de winkel ophalen, kunnen deze zowel online als in de winkel betalen. ‘Aanvankelijk was ik van plan om iedereen vooraf te laten betalen. De winkeldames wezen me erop dat ze het zelf zeer irritant vonden om overal vooraf voor te moeten betalen. Daarom heb ik besloten dit niet te doen.’ Dat blijkt goed te werken. ‘Ongeveer zestig procent van de klanten kiest ervoor om in de winkel te betalen, terwijl circa veertig procent dat online doet.’ Alleen bij bezorging is vooraf betalen verplicht. ‘We hebben achttien chauffeurs en we willen hen niet allemaal met een pinapparaat op pad laten gaan.’

We hadden verwacht dat de aankopen na corona zouden inzakken,  maar dat valt reuze mee.

Na de lockdown is het bezorgen iets minder geworden. ‘Er is nog wel een aantal ouderen dat het fijn vindt dat er wordt bezorgd. Deze mensen zijn nog steeds een beetje bang om corona te krijgen. Daardoor zien ze liever een chauffeur dan dat ze in een volle winkel staan te wachten. We hadden verwacht dat de aankopen na corona zouden inzakken,  maar dat valt reuze mee. Het aantal bestellingen is met ongeveer acht procent gedaald.’

Alles gaat automatisch

Bakkerij Voncken was dertig jaar geleden één van de eerste bakkers met een website en webshop. ‘Een vriend van mij bouwde websites. Hij vroeg me of ik voor hem een bruidstaart wilde maken. In ruil daarvoor kregen wij van hem een website en webshop. Dat was natuurlijk een prachtige deal.’

Inmiddels is er wel veel veranderd. ‘Onze website en webshop zien er nu heel anders uit. Vroeger moesten alle bestellingen bijvoorbeeld nog handmatig worden ingevoerd. Nu hoeven we er niks meer aan te doen. Alles verloopt automatisch, dankzij Compad in Enschede. We zijn super tevreden over hun dienstverlening.’

Er wordt bij Bakkerij Voncken veel tijd aan de webshop besteed. ‘We hebben gezorgd voor mooie, professionele foto’s. Dat vinden we heel belangrijk. Alle producten hebben nu eenzelfde achtergrond. Daarbij kiezen we natuurlijk altijd voor de mooiste producten, maar je moet de producten niet mooier op de foto zetten dan dat je ze verkoopt.’ Van klanten krijgt Piroschka veel lovende reacties. ‘Door de mooie foto’s worden ze ertoe verleid om terug te keren.’

Social media

Naast de webshop vindt de onderneemster ook de inzet van social media heel belangrijk. ‘We hebben iemand aangenomen die hier 36 uur per week mee bezig is. Hij zorgt voor de foto’s op de website en op Facebook en Instagram. Daarnaast verzorgt hij ook de narrowcasting in de winkel. We kunnen echt niet meer zonder hem.’

Vooral Facebook en Instagram zijn heel belangrijk weet ze. ‘Veel belangrijker dan Twitter en LinkedIn. Dat zijn toch meer de zakelijke platforms. We gebruiken Facebook en Instagram om bijvoorbeeld de aanbiedingen te communiceren. Als de klanten dan naar de winkel komen, zien ze deze ook op het bord voor de winkel staan. Vervolgens komen ze de aanbiedingen zowel in de winkel als op onze narrowcasting-schermen tegen. Zo wordt een klant op veel verschillende manieren getriggerd om iets te kopen. Dat werkt heel goed. Dat geldt overigens niet alleen voor aanbiedingen, maar ook voor nieuwe producten.’

Tips

Ze raadt collega-ondernemers aan om goed na te denken over wat ze op Facebook en Instagram plaatsen en wanneer. ‘Eén keer een bericht op Facebook zetten en dan drie maanden niet, dat werkt niet. Maar elke dag ook niet. Mijn advies is minimaal twee keer, maar het liefst drie keer per week. Communiceer niet alleen je aanbiedingen. Dat vinden de klanten niet prettig. Zorg voor een beetje afwisseling.’

Nog twee tips: ‘Als je nog moet beginnen met je website en/of je social media, ga dan niet alles tegelijk doen. Concentreer je op één onderdeel en zorg dat de website of webshop altijd up-to-date is. Anders kom je in de problemen als bijvoorbeeld de prijs niet klopt, of er een product niet meer in het assortiment zit.’

Artikel: Bakkerswereld 5-8-2022 door Wendy Noordzij